Snoepje van de week.

Geplaatst op

Het snoepje van de week?

Je zou het een vroege vorm van kindermarketing kunnen noemen die dateerde uit de tijd dat Bums nog dwars gebakken werd. Het was een slimme zet van het toenmalige kruideniersbedrijf P.De Gruyter, dat Snoepje. In het Zuiden werd Piet de Gruyter ook wel Piet dún dief genoemd. Wat had Piet bedacht? Bij de kassa stond een extra stelling met daarin iedere week een nieuwe verleiding voor de allerkleinste klantjes. Je weet wel. De plek waar je moet wachten en je kinderen wat gaan rondkijken. En niet geheel toevalligerwijze zagen ze dan: juist! De Gruyter was daarmee een van de eerste die inzag dat een locatie in hun winkel invloed had. De slimme Piet is echter volledig uit het straatbeeld verdwenen. Zelfs de uit het concern voortgekomen keten Kijkshop heeft sinds kort de deuren gesloten.

Of kent je die Nokia-ringtone nog?

En hun oerdegelijke 6210 model? Nokia was eigenlijk vanaf het begin van de mobiele telefoon een lange tijd marktleider en hun Gsm’s waren de state of te art. Ze bereikten daarmee een marktaandeel van 47,4% in 2007.

Maakt u weleens een foto?

Wie niet? Per slot biedt uw smartphone daar alle gelegenheid toe en is de kwaliteit beter dan menig camera u kan bieden. Maar zegt Kodachrome u ook nog iets. Paul Simon heeft erover gezongen. Don’t take my Kodachrome away! Een film bedoeld om dia’s (!) mee te maken. Beschouwd als een van de beste fotofilms met een enorm marktaandeel. Ten ondergegaan door de digitale camera die door Kodak nota bene zelf werd ontwikkeld..!

Trotse marktleiders

die allang geen marktleider meer zijn. Te lang om de hete brei gedraaid om hun cashcow vaarwel te zeggen en de moed op te pakken hun businessmodel aan te passen. Het niet durven loslaten van het bekende heeft ze uiteindelijk de das omgedaan. Vasthouden aan hun bestaande markt en het blijven proberen het nog beter of efficiënter te doen. Het Innovator’s Dilemma zoals Clayton Christensen het beschreef in het gelijknamige boek.

Waren het eerst nog de merken die onder druk van vernieuwing bezweken, nu zijn het volledige branches die op zoek moeten naar nieuwe wegen. Hotel- en taxibranche, volledig op de kop gezet door internetondernemers die zelf geen hotelkamer of auto in bezit hebben.

En u?

Kent u het gevoel dat de markt sneller verandert dan u? Het is voor veel organisaties een flinke uitdaging om interessant te blijven voor hun klanten en het is onmogelijk geworden om te wachten tot er een innovatie uit uw lab of afdeling R&D komt rollen. Het is de snelheid van verandering buiten uw organisatie die het tempo bepaald. Daarbij komt dat het niet zo eenvoudig is om een vertrouwde Cash-cow vaarwel te zeggen en te vertrouwen op een nieuwe aanstormende grillige ster.

De noodzaak van innovatie.

Of het nu terug te brengen is naar een gebrek aan creativiteit, of vanwege formalisering een te lange time tot market, een te behoudend managementteam of welke oorzaak dan ook, vroeg of laat gaat het de continuïteit van uw organisatie in de weg staan. En zover moet u het niet laten komen. Komt tijd, komt raad is een goed advies dat ooit is bedacht in het verre verleden en ook aan corrosie onderhevig. ‘Wachten op’ is nu gelijk aan de handdoek in de ring gooien. Wachten totdat je bron is opgedroogd. Wil de laatste het licht uit doen..

Hoe laat je het licht dan wel branden?

Loslaten is een hindernis waar veel leiders mee worstelen. Het is ook allesbehalve eenvoudig maar er is ook goed nieuws. Het is te leren! Coaching door extern maar nog veel liever door mensen uit de eigen organisatie kan veel goeds brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *